JAM konferencia, és továbbképzés

Résztvevő tanulók: Kele Dorina, Pesti Jázmin, Dovalovszki Dóra, Sárközi Tímea
Kísérő tanárok: Egervölgyi Lilla, Molnár Éva
2017.10.26-10.28, Budapest

Képgaléria

Tanári élménybeszámoló

A programra csütörtök kora délután kellett regisztrálnunk, így egy délelőtti vonattal elindultunk Pestre. A regisztráció, és a konferencia fő helyszíne a Lurdy-ház volt, így az időnk nagy részét itt töltöttük.

A regisztráció után azonnal elkezdődött a munka, és külön képzésen vettek részt a diákok és a tanárok is. A tanári mentorképzésen csak az új mentoroknak kellett részt venni, így egy kb. 15 fős csapattal külön terembe kerültünk.

A képzés hangulata jó volt, de a tempó igazán feszítettnek tűnt. A mentoroknak szánt workshopokon kívül később volt szerencsénk több fiatal sikeres vállalkozó előadásán is részt venni, mint pl.: Kolibri Pictures bemutatója, vagy régebbi, nemzetközileg is sikeres JAM diákvállalkozók beszámolói.

A tapasztalataikat elmondták az ifjabb generációnak és mentoraiknak, ami igazán hasznos volt számunkra.

Az előadásokon felül nem sok időnk és energiánk maradt evésen és alváson kívül másra, de azért péntek este, vacsora után, kis csapatunk kisétált a városba és megnéztük Budapest egy részét, az esti fényekben.

Szombat délelőtt zárult a program és a diákokkal együtt, mi is élményekkel és ötletekkel telve vonatoztunk vissza Szegedre.

Szeged, 2017. november 6.
Egervölgyi Lilla, Molnár Éva

Diákjaink élményei:

2017.10.27
Reggel, miután nyugodtan megreggeliztünk, 9 órakor kezdődött egy előadás, amely a diákvállalkozás program bemutatása volt.
Itt elmondtak mindent arról, hogy hogyan működik egy diákvállakozás, hogyan fogjunk bele és hogyan valósítsuk meg mindazt, amit elképzeltünk. Rávilágítottak a nehézségekre és azok leküzdésére, elmondták milyennek kell lennie egy csapatnak ahhoz, hogy a munka gördülékenyen menjen, és hogy milyen szempontokat érdemes szem előtt tartani ahhoz, hogy amit elképzeltünk, meg is valósuljon.
Ez után a másfél órás előadás után egy rövid kávészünet következett, amelyben ki tudtuk pihenni a sok információt. Szükségünk is volt rá, mert a szünet után a pénzügyi tervezés-üzleti terv készítésében adtak segítséget, valamint megmutatták hogyan működik a piackutatás és a termékek kialakítása.
Ebben a 2,5 órában a saját csapatunkkal kellett dolgozni és a vállalkozásunkon belül kitalált termékkel. Kaptunk egy nap lapot, amelyen szempontok álltak és annak megfelelően kellett kitölteni, hogy a saját termékünk milyen célt szolgált. Megtudtuk, hogy mennyiért érdemes eladni az adott terméket ahhoz, hogy nyereségünk is legyen belőle, ne csak kiadás. Megtudtuk, hogy minden hónap végén listáznunk kell a ki-és bevételt és, hogy a vállalkozás érdekében minden apró részletet fel kell jegyezni.
Az előadás végén pedig megmutatták, hogy a számítógépen milyen táblázatot érdemes készíteni, hogy az összes pénzmozgás jól nyomon követhető és átlátható legyen.

Az ebéd és a kávészünet után következett a Worldcafe elnevezésű csoportos foglalkozás. Iskolánként alkottunk csoportokat. Egy-egy ív papíron dolgozva kellett ötleteinket összegyűjteni egy adott témához, majd 10 percenként továbbmenni a következő állomásra. Nagyon hasznosnak tartottam ezt a foglalkozást, mert gondolkodásra, kreativitásra ösztönöztek minket. Az ötletelés segítséget nyújtott a mi vállalkozásunkat érintő kérdésekben is.

Majd egy másik teremben üzletemberek, mentorok vártak minket. 8 percig beszélhettünk velük. Mi egy középkorú férfival beszéltünk, aki banknál pénzügyekkel foglalkozik. Meglepő volt számomra hogy, mennyire nyitott és segítőkész volt. Nagyon sok javaslatot tett, de leginkább pénzügyi téren adott tanácsokat. Sok kérdést letisztázott bennünk. Biztatott és motivált minket.

A szünet után 17:30-tól 18:30-ig előadásokon vettünk részt. Először a Kolibri Pictures reklámfilmekkel foglalkozó cég tartott előadást. A vállalkozás marketing részére hívták fel a figyelmet. Egy terméknél fontos a hitelesség, a folytonosság, ezen kívül, hogy a célközönség tudjon arcot társítani hozzá. Számomra a legfontosabb tanácsuk az volt, hogy azt kell hangsúlyozni amiben a mi termékünk eltér a többitől és az egész marketinget erre a különbségre kell építeni. Fiatalos, erős csapatként ismertük meg őket. Bevezettek minket a marketing világába, megtudtuk milyen sok munkába telik kiépíteni egy márkát.

Később a 2016-os JAM legjobb diákvállalkozás egyik tagja és tanára tartott előadást.
A legfontosabb üzenet, amit átadott, hogy élvezni és szeretni kell amit csinálunk, mert akkor bármit elérhetünk. A diáklány csak a sikerekről beszélt, a tanárnő már említette a nehézségeit is. Az előadásuk során döbbentem rá, hogy ők se profi vállalkozókként kezdték, hanem "tapasztalatlan álmodozókként", volt egy ötletük, beleöltek időt és energiát és sikerre vitték.

Az utolsó előadást, a legelső 2007-es diákvállalkozás egyetlen női tagja tartotta. Egy igazán jó hangulatú, vicces előadás volt. Az ő csapatuk bebizonyította, hogy két különböző csapat előnyeit és hátrányait összerakva sikeres, jól működő vállalkozást lehet létrehozni. Olyannyira, hogy csapatuk a JAM nemzetközi versenyében is dobogós helyezést tudott elérni.

Pesti Jázmin, Dovalovszki Dóra